Váš průvodce v on–line světě.

Pracuji z domova a neměnila bych

Pracuji z domova už od roku 2008, ale na dálku alespoň částečně pracuji mnohem déle.Je to dost dlouho na to, abych mohla své zkušenosti předat dál. A moc ráda se o ně podělím nejen v tomto článku, kterým otvírám svůj blog.

Proč zrovna já? Když se mé třetí dítě pomalu začínalo rozbíhat po světě, věděla jsem, že chci opět začít pracovat, ale přitom pokud možno neomezit příliš chod rodiny tak, jak byl nastolen po dobu posledních 2 let. Chtěla jsem prostě zůstat tomu malému mrněti pokud možno „po ruce“. Hledala jsem tedy možnost, jak to udělat. No a když hledáte, většinou nalézáte. Mně se poštěstilo, že jsem potkala Michala Martocha a jeho ženu Moniku a dala se s nimi do hovoru a posléze do spolupráce.

Spolupráce s  Worklinesluzby.cz se pro mě stala vlastně osudovou a to ze dvou důvodů:

  1. můžu pracovat z domova a díky tomu si lépe organizovat svůj čas,
  2. téma „práce na dálku“ a „práce z domova“ se stalo i mou pracovní náplní, neboť se snažíme jednotlivcům i firmám pomoci zefektivňovat jejich práci tak, jak to běžně děláme my a vidíme, že to je správný směr, který nese výsledky.

Později jsem mnohokrát ocenila, že mám práci z domova – když jsem pečovala o maminku svého muže, utrpěla vážný úraz a upoutala se tak na 3 měsíce na lůžko i když jsem jen na pár dní potřebovala být blízko nemocnému dítěti. Ani v jednom případě jsem nemusela složitě svoji práci předávat někomu jinému, chodit do kanceláře nahrazovat hodiny,…, vše pracovní běželo, i když pomalejším tempem, dál.

Proč mi práce z domova vyhovuje a co mi přináší?

  1. Můžu si lépe organizovat svůj čas. Kromě doby, kterou mám domluvenou se svými kolegy jako dobu porad či online schůzek, můžu sama rozhodovat o tom, kdy a kde potřebnou práci vykonám. Ráno, večer, doma, na zahradě? Kdy a kde se mi lépe pracuje, je jen na mně. Stačí obvykle notebook a připojení k internetu.
  2. Svým zákazníkům se můžu mnohem lépe časově přizpůsobit. Nemusíme čekat, až nám vyjde čas někam dojet a sejít se. Můžeme se sejít dříve, než bylo dřív myslitelné, ať už jsou zákazníci odkudkoliv.
  3. Mnohem více se můžu vzdělávat. Vzdělávám se díky webinářům, online konzultacím, e-learningu a e-bookům mnohem více než to bylo možné dříve. Protože nemusím utrácet peníze za dopravu a svůj drahocenný čas, který bych jinak procestovala můžu věnovat dalšímu vzdělávání, práci, nebo rodině.
  4. Mohu být se svými spolupracovníky a zákazníky více v kontaktu. Zní to jako protimluv – práce z domova a být více v kontaktu s kolegy a zákazníky? Možná ano. Realita je ovšem taková, že se s nimi díky skypu a videokonferencím mou vidět a slyšet klidně denně. Já mám své spolupracovníky na dosah. A navíc díky sdíleným kalendářům okamžitě vím, kdy mi mohou být kolegové k dispozici.
  5. Můžu spolupracovat s kýmkoliv na společných dokumentech rychle a efektivně. Když dojde na užší spolupráci, máme se spolupracovníky k dispozici online nástroje, které nám umožní společně na dálku tvořit dokumenty, mít přehled o odvedené práci a pod.
  6. Můžu pracovat pro více „zaměstnavatelů“.  Pokud zrovna nemám dost zakázek, můžu rychle nabídnout svoji volnou kapacitu jinému zaměstnavateli. A to mi přináší v součtu vyšší příjem, než bych dosáhla zaměstnáním v místě bydliště. Navíc se nemusím stěhovat za prací nebo za ní daleko dojíždět.
  7. Moje rodina je spokojenější. Díky tomu, že si mohu lépe zorganizovat práci a využít flexibilněji čas, kdy sedí ostatní v kancelářích, můžu se také více věnovat svému partnerovi a svým dětem (a jejich dětem :-)). Takže třeba o prázdninách můžu i v pracovní den dopoledne klidně vyrazit s dítětem na výlet a dohnat práci večer. Stejně tak si můžu vyšetřit více času na svoje koníčky a přátele.

S čím jsem měla hlavně ze začátku práce z domova problém?

  1. Zajistit si doma klidný kout na práci a vysvětlit rodině, že pracuji, i když jsem doma. Když pracuji, nevařím večeři ani se nekoukám s dětmi na pohádky. Prostě pracuji.
  2. Rychle se orientovat v IT novinkách, kterých rychle přibývá a které potřebuji pro stále efektivnější práci. Situace by ale byla stejná v jakémkoliv zaměstnání, kde bych potřebovala kontakt s IT udržet.
  3. Být disciplinovaná. Předem si určit, kdy jsem „v práci“ a kdy „doma“, přestože jsem ve stále stejném bytě. A držet se tím. Pro mě byl velký problém chodit celý den kolem koše s nevyžehleným prádlem a nenechávat se tím vykolejit. Už to problém není :-) Naštěstí nejsem vášnivá hráčka online her ani netrávím nijak zvlášť ráda čas na FB. To bych teprve měla co ustát a pracovní disciplina by mohla být větší potíž.
  4. Zajistit si kvalitní internetové připojení a technické podmínky. Bydleli jsme v kopcích a signál nás občas (vlastně dost často) míjel. Ale jak šel čas, vše se zlepšilo.

15. 9. 2015 Radka Nepustilová

Sdílení článku:

LinkedIn Facebook Google+ Twitter