Váš průvodce v on–line světě.

Vyhozené peníze za e-shop?

Přiznávám - přišel e-mail od nespokojené zákaznice. Chtěla e-shop, má jej, ale nechodí objednávky. Je rozhořčena a peníze za vytvoření e-shopu by nejraději chtěla zpět. Já ji chápu a beru rozhořčení na svá bedra. Snažila jsem se jí hned na začátku vysvětlit, že vytvořením webu vše teprve začíná, ale evidentně se mi to nepodařilo. Tak to tedy zkouším vysvětlit nyní, znovu a jinak.

Vytvoření webu, obzvlášť třeba e-shopu, samo o sobě není práce jednoduchá. A navíc tím vše teprve začíná. Aby web fungoval, musí také „žít“. Všichni, kdo mají dnes úspěch na internetu na tom dlouhodobě, souvisle a kreativně pracují. Jinak to dnes prostě nejde.

Pokusím se na příkladu kamenné prodejny vysvětlit analogie s e-shopem:

- kamennou prodejnu musíte nejprve postavit – stejně tak e-shop. K tomu, aby kamenná prodejna stála, potřebujete pozemek a infrastrukturu (u webu webhosting a doménu), návrh projektanta (návrh webu), zedníky, instalatéry, pokrývače a kdovíjaké profese (programátory webu),

- kamennou prodejnu musíte vymalovat, vybavit nábytkem,….aby se líbila a lákala a udržovala zákazníky, přitom aby byla prakticky vybavena – toto na webu udělá grafik,

- kamennou prodejnu musíte vybavit zbožím – na e-shopu potřebujete redakční systém a naplnit jej položkami/zbožím.

 

Když toto všechno zvládnete, můžete kamennou prodejnu otevřít. A čekat na zákazníky…..a čekat….. a čekat ….. a čekat.

Můžete u ní nešťastně stát a divit se, že nepřichází lidé…..obzvlášť, když jste v zasunuté ulici, kde vás prostě stěží někdo najde.

A stejně tak s e-shopem – na internetu není žádné náměstí plné lidí, aby si vás jen tak někdo všiml. Můžete mít krásný web, ale nikdo si ho nevšimne, pokud neuděláte víc.

Výsledek? Dali jste spoustu peněz za pozemek, architekta, projektanta, řemeslníky, barvy, nábytek, zboží a bůhví za co ještě a spoustu vlastního úsilí, ale nikdo vaši prodejnu v zapadlé uličce nenajde. Takže zklamání, možná krach.

Rozčarované zákaznici jsem zjevně neuměla vysvětlit, že tady práce nekončí...naopak.

Tak a co dál?

Abyste v zapadlé kamenné prodejně uspěli, musíte rozjet marketing a lidi k vám přivést. Zaplatíte za reklamu v novinách, natisknete letáky do schránek, necháte vyrobit velké plachty na ploty, necháte vyrobit reklamní směrovky…...kdoví, co vše vás napadne. A když přijde první člověk a stane se z něj spokojený zákazník, budete kolem něj běhat, dáte mu slevový kupon na příště….a budete dělat vše, aby byl spokojený a zahájil pozitivní „šeptandu“ o tom, jak je u vás dobře a jak kvalitní máte zboží. Pokud se k vám začnou hrnout lidi, budete se radovat, ale neusnete na vavřínech a budete propagovat prodejnu dál, jak jen budete umět. Marketing je běh na dlouhé trati, který nikdy nekončí a pořád se musí živit nápady, úsilím a také penězi.

A s webem je to úplně stejné. Jen nepoužijete směrovky, cedule, letáky ale PPC reklamu, registraci na zbožových vyhledávačích, facebook, G+, články na vlastním webu, a mnoho dalších způsobů, které nabízí online marketing. A vše se musí dlouhodobě sledovat a vyhodnocovat odkud chodí nejvíce návštěvnků stránek a zda se z nich stávají zákazníci, zda jsou spokojeni, zda vás propagují dál, co dělá konkurence apod. I online marketing je běh na dlouhé trati, který nikdy nekončí a pořád se musí živit nápady, úsilím a penězi.

Ani v jednom případě nečekejte, že se úspěch dostaví hned, že všichni návštěvníci nakoupí a že někdy budete moci s marketingem polevit. Lhala bych vám, kdybych něco takového tvrdila. Výsledky na internetu se mohou začít objevovat klidně až za 3 měsíce nebo později. Záleží na sortimentu, na důvěře, kterou v lidech vyvoláte a v první řadě na tom, kterými cestičkami se k vám vůbec dostanou.

Nebudete-li si vědět rady s tím, jaké „směrovky“ k vašemu webu zvolit, ozvěte se na r.nepustilova@gmail.com nebo na 602 666 336. Pokusíme se s tím něco udělat :-)

 

15. 10. 2015 Radka Nepustilová

Sdílení článku:

LinkedIn Facebook Google+ Twitter